Hoe beheer ik mijn agenda beter?
Mensen hebben vaak te weinig tijd, omdat ze hun agenda niet goed gebruiken. Ze plannen teveel afspraken op één dag of zetten afspraken te ver van elkaar. Door een goed gebruik van je agenda krijg je een duidelijk overzicht en win je tijd.
Gebruik 1 agenda:
Zowel voor zakelijke, als privé afspraken. Zo heb je nooit overlappingen.
Een agenda gebruik je enkel voor datum of tijdgebonden items.
Bv. een netwerkactiviteit op een bepaalde dag, klantenbezoek, deadlines, wekelijks sportuurtje, doktersafspraak, schoolvakanties. Calculeer je reistijden en mogelijke files naar afspraken in.
Zet externe afspraken die in dezelfde buurt liggen na elkaar.
Zo verminder je reistijden.
Velen gebruiken hun agenda als een "to do list", maar daarvoor dient een agenda eigenlijk niet.
Gebruik je agenda dus niet als boodschappenlijstje, ideeënlijst,... Daarvoor gebruik je takenlijsten.
Noteer een afspraak in je agenda op de juiste dag en het juiste uur.
Noteer de naam en het telefoonnummer van de contactpersoon, het onderwerp, het adres waar de afspraak doorgaat en het einduur van je afspraak.
Gebruik kleurencategorieën
Of labels in Outlook om een overzichtelijke agenda te hebben.
Leer werken met een digitale agenda.
Het is zo praktisch. Je hoeft nooit iets te doorstrepen. Je sleept gewoon verplaatste afspraken naar een andere dag. Je kunt je smartphone synchroniseren met Outlook en zo heb je steeds alle laatste gegevens bij de hand.
Check je agenda elke avond.
Zo heb je een goed zicht over de volgende dag. Controleer op vrijdagmiddag je weekplanning. Is die haalbaar of zijn er teveel afspraken ingepland? Schuif eventueel nog met geplande afspraken.
Schrijf in voor de nieuwsbrief en ontvang gratis het E-book
"BREEK DOOR met 11 praktische Business-Strategieën"
en ontvang BusinessVitamines voor een beter Resultaat