Wil je freelancen of ondernemen?
Naast goed verdienen, voldoening halen uit je werk en een bijdrage leveren met je talent, is precies vrijheid één van de hoofdredenen waarom mensen starten als freelancer of als ondernemer.
Wat is precies het verschil tussen een freelancer en ondernemer?
Snel opgesnord betekent bij Van Dale een freelancer iemand die op freelancebasis werkt. Een ondernemer iemand die zelfstandig voor eigen rekening en risico werkt.
Werkt een freelancer dan niet voor eigen rekening?
Tuurlijk wel. Iemand die voor eigen rekening en risico werkt, staat zelf in voor zijn inkomsten, betaalt zijn facturen, betaalt sociale zekerheid, belastingen, BTW, enzovoort. Als je ziek valt of op vakantie vertrekt, heb je noppes. Tenzij je een dikke verzekering neemt.
Voel jij je freelancer en absoluut geen ondernemer?
Je startte ooit je bedrijf vanuit passie voor je vak. Snel had je een grote klant. Of je werkte eerst bij die klant op loonbasis en doet dit nu op freelancebasis.
Totdat er vanbinnen iets begint te knagen.
Het voelt niet zo prettig meer. Voordat je het weet, ben je opgeslorpt door die ene grote klant. Die klant begint je werkuren te bepalen, wanneer je al of niet verlof mag nemen, hoeveel hij je per uur gaat betalen. Tja, wettelijk mag het niet. Toch zie ik het gebeuren.
Wat spijtig is voor de ondernemer zelf want die geraakt zijn vrijheidsgevoel kwijt.
Enerzijds mag je niet klagen. Je krijgt mooie, grote projecten op je bord waarvoor je 60 à 90 uur per week hard werkt. Je verdient er een mooie boterham mee.
Je voelt een gemis in je vrijheid, in je eigen ding in de wereld te zetten.
Na een tijdje voel je je gefrustreerd en uitgeblust. En je durft niets anders te ondernemen, want die ene klant is mooi meegenomen. Je mag niet klagen hé?
Wees je bewust van de volgende vijf valkuilen:
Valkuil #1. Leg je eieren niet in één mand: Als morgen jouw klant je vriendelijk bedankt voor bewezen diensten omwille van welke reden ook, ben jij je werk, je klant en je hoofdinkomen kwijt..Erg gevaarlijk voor je bedrijf.
Valkuil #2. Je bouwt niets op in de loop der jaren. Je hebt jezelf nooit geprofileerd, tijd gestopt in online netwerken en weet niet waar je klanten zitten..Wellicht heb je nieuwe klanten geweigerd omdat al je tijd en energie naar die grote vis ging.
Schrijf in voor de nieuwsbrief en ontvang gratis het E-book
"BREEK DOOR met 11 praktische Business-Strategieën"
en ontvang BusinessVitamines voor een beter Resultaat