Je vergeet nooit de first impression
Als ondernemer een sterke eerste indruk nalaten en een positief beeld neerzetten, is wat jij elke dag betracht. Zeker als je face-to-face sales gesprekken voert en weet hoe belangrijk de eerste indruk is die jij van iemand krijgt.
Toch wordt 'de eerste indruk' dikwijls vergeten. Je spendeert grote bedragen aan websites, advertenties en andere marketing en meent dat dit volstaat. Een grote misvatting.
Als je je business wilt laten groeien, nieuwe klanten aantrekken of bestaande klanten wil behouden dan werk je permanent aan je promotie. En je business promoten gaat uiteraard ook over hoe jij jezelf presenteert.
Geeft je uiterlijke presentatie weer wie je bent? Geeft het weer waarvoor je staat en wat jouw toegevoegde waarde of deze van je dienst en/of product is? Geeft jouw uitstraling onmiddellijk weer wat jouw succesniveau is? Geeft jouw uitstraling je onmiddellijk toegang tot mensen die jouw business vooruit kunnen helpen? Straal jij vertrouwen en geloofwaardigheid uit?
Als ondernemer wil je zeker zijn dat ieder die jou ontmoet meteen een positieve indruk van je krijgt. Gewoon een goed product of dienst volstaat niet meer. Zeker in een markt waar het aanbod groter is dan de vraag. Het is belangrijk om er hedendaags, competent, interessant, geloofwaardig en authentiek uit zien. Mensen moeten je vertrouwen en zaken met je wíllen doen.
Een goede uiterlijke presentatie opent de deur naar sympathie, goodwill en medewerking. Het vertelt het verhaal snel en efficiënt. Het weerspiegelt je autoriteit en expertise in je niche en dit allemaal in een oogwenk. Er mag bij niemand enige twijfel bestaan dat je doet wat je zegt te doen.
Het loont als ondernemer om aandacht aan je imago te besteden. Het is een van de makkelijkste manieren om je te differentiëren van je concullega's. Een professionele indruk helpt je business positief te etaleren en geloofwaardig over te komen. Het kan effectief een USP (Unique Selling Proposition) zijn die jouw concurrenten op de achtergrond verdringt. Wanneer jij je imago serieus neemt, nemen mensen, - en vooral je potentiële klanten -, je ook au sérieux. Hierdoor zien ze je sneller als ideale (zaken)partner.
Werken aan een professionele indruk is effectief en dé marketingtool bij uitstek. Ondernemers die het juiste imago uitstralen, zorgen voor extra branding, marketing en zijn bijgevolg hét visitekaartje voor hun eigen bedrijf.
Dit artikel werd geschreven door Heidi Deblaere van www.deblaereconsulting.be.
Schrijf in voor de nieuwsbrief en ontvang gratis het E-book
"BREEK DOOR met 11 praktische Business-Strategieën"
en ontvang BusinessVitamines voor een beter Resultaat