Behoed je voor deze 7 blunders!
Heb jij de intentie om komend nieuw jaar minder te werken en goed te verdienen?
Ja? Lees dan verder. Zoniet, surf lekker door...
Afgelopen jaar begeleidde ik heel wat ondernemers om te groeien naar hun ideaal bedrijf. Door mooie stappen te zetten, boekten ze prachtige resultaten. Daar ben ik erg dankbaar voor. Onderstaande blunders zijn blunders die zowel ik als mijn klanten ooit maakten. Ik wil je behoeden voor deze blunders zodat jij geen kostbare tijd en geld verliest.
Blunder 1: Je investeert (veel) geld in Google Adwords
Google adwords helpt de vindbaarheid van je website te verhogen. Het kan je wel heel wat geld kosten zonder veel resultaat op termijn. Een klant van me investeerde elke maand 500 €/maand in Adwords om 'automatisch' gevonden te worden. Hij werd gevonden en kreeg vooral de laagste prijzenzoeker op bezoek.
Daarnaast wordt meer en meer een vraag gesteld op Facebook om antwoord te vinden van het netwerk vb Ken je een leuk ontbijtadresje in Gent?
Blunder 2: Je abonneert op betalende offertewebsites
Je schrijft in op één van de betalende offertewebsites. Een offertewebsite is een site waar aanbieders en aanvragers elkaar vinden.
Je hoopt (bidt) om een offerte aanvraag binnen te krijgen.
En werkt zoiets? Ja uiteraard. Je krijgt veel prijsaanvragen binnen. Wat mij opviel dat aanbieders veel tijd kwijt waren aan het uitschrijven van offertes voor erg lage prijzen. En er rolden weinig bestellingen binnen.
Blunder 3: Je wilt over alles controle
Als je echt wilt groeien met je bedrijf, dan kun jij niet meer alles controleren. Een deel van het werk kun je delegeren.
Je hoeft daarom niet direct iemand in vast loonverband bij te nemen. Een virtueel assistent voor een paar uurtjes inschakelen helpt al enorm. Een poetshulp of freelancer kunnen je ontzettend helpen met klusjes die jij niet goed kan of niet graag doet.
Blunder 4: Je werkt elk idee uit zonder strategie
De meeste ondernemers zijn ontzettend creatief. Door de vele ideeën geraakt raakt de aandacht versnipperd en ben je met vanalles bezig.
Als er geen strategie of structuur zit achter het uitwerken van een idee, levert het je weinig op. Kies bewust met welke ideeën je aan de slag gaat en welke je gaat parkeren op je 'misschien later' lijst.
Blunder 5: Je onderneemt enkel op gevoel
Als je net als ik een gevoelsmens bent dan krijgt je gevoel soms de overhand op 'je hoofd'.
Heerlijk toch volledig vanuit je "hart" ondernemen?
Doch, een bedrijf runnen enkel op gevoel is lastig. Je hebt strategieën, systemen en tools nodig om een succesvol bedrijf uit te bouwen. Vind een gezond evenwicht hierin en werk met een Strategie vanuit het hart.
Blunder 6: Je bent bang om teveel weg te geven
We leven in de FREE economie. Als potentiele klant wilt men eerst even proeven van de kennis en expertise van de dienstverlener voordat men met je in zee gaat.
Een gratis gesprek, een gratis ebook of gratis video serie kan je klant overtuigen om verder met je te gaan. Wie geeft krijgt gegarandeerd terug.
Blunder 7: Je krijgt de kriebels als er over geld, omzet en winst gesproken wordt
Rijzen je haren te berge als je over meer geld verdienen, omzet en winst leest?
Draait ondernemen enkel daar om? Helemaal niet.
Een gepassioneerde ondernemer is nooit gestart om enkel geld te verdienen. Je had een andere reden. Toch worstelen veel ondernemers met beperkende overtuigingen over geld en prijzen. Ze schatten hun dienst niet naar waarde. Wat jammer is voor de groei van hun bedrijf.
Werk aan je geldmindset anders kun je nooit meer verdienen.
Schrijf in voor de nieuwsbrief en ontvang gratis het E-book
"BREEK DOOR met 11 praktische Business-Strategieën"
en ontvang BusinessVitamines voor een beter Resultaat