3 dingen waar je beter mee stopt als Doe-het-Zelf-Ondernemer
Dagelijks komt er heel veel op je af als ondernemer. Je moet je administratie doen, netwerken, opdrachten binnenhalen, website aanpassen, nieuwsbrieven schrijven, zichtbaar zijn op social media en uiteraard je eigenlijke dienstverlening volbrengen. Zoveel to do's geven veel stress.
Als je alles zelf doet ben je de doe-het-zelf ondernemer. En ja ik herken het heel goed want ik kom letterlijk uit deze branche:)
Daarnaast heeft elke ondernemer nog een privéleven. Daar gaat ook de nodige energie, aandacht en tijd naartoe. Je hebt huishoudelijke klussen, boodschappen doen, was en plas, zorg voor kinderen. En ga zo maar door.
Het eerste dat we vaak vergeten in onze drukte is het focussen op de bedrijfsgroei. Het eigenlijke doel van ondernemen is namelijk groeien. Je groeit als je nieuwe klanten aantrekt, aan marketing doet (hoe allergisch je er ook tegen bent) en zichtbaarder durft worden.
Maar.... je hebt nog zoveel andere to do's die voorrang krijgen. Hierdoor kom je niet toe aan de groei van je bedrijf. Waardoor dit onderaan je to do lijst komt te staan. Wat zonde is.
Durf meer delegeren. Want als jij zoveel to do's hebt kun je niet anders dan taken uit handen beginnen geven. En ja dat voelt spannend.
Er zijn 3 grote misvattingen die we geloven.
Ze zorgen dat we moeite hebben om te delegeren of werk over te laten.
Deze geloofsovertuigingen - die we als waarheid aangenomen hebben - pikten we vroeger door onze omgeving (onbewust) op.
Deze gedachtenkronkels lopen met onze energie, tijd en omzet weg.
1-Stop met perfect te willen zijn
Je wilt de perfecte nieuwsbrief versturen. Je werkt eraan tot het supergoed is. Het verslag moet perfect in de puntjes in orde zijn dus stel je het uit om het in te leveren.
Er is niets verkeerd om uitmuntend werk te leveren. Als jij echter denkt dat het perfect moet zijn dan leef je in een illusie. De perfectie bestaat niet. Altijd kan alles verbeterd worden. Belangrijk is dat je bijleert als je een fout maakt.
2-Stop met iedereen tevreden stellen
Ben jij een pleaser-ondernemer? Een pleaser is iemand die het iedereen naar de zin wilt maken. Je springt voor je collega, je beantwoordt direct een klantenmail, je bent de eerste die een vriend helpt verhuizen, je bent de eerste die altijd kookt voor de hele familie.
Iedereen tevreden stellen, is onmogelijk. Uiteraard mag je mensen helpen. Het mag niet ten koste gaan van jezelf of je bedrijf.
3-Stop om nog sneller en harder te werken
Als een ander de taak uitvoert gaat het toch veel te traag. Tegen de tijd dat je het uitgelegd hebt, heb jij het allang zelf uitgevoerd. Je wilt dat het goed & rap gebeurt.
En er is maar één die dat kan en dat ben jij zelf. Dus steek jij nog een tandje bij en ga je nog een beetje harder en sneller werken. Je klopt overuren (kennen we dat als ondernemer?) zodat je al je to do's de baas bent.
Deze drie overtuigingen kosten je niet alleen energie, ze kosten ook tijd en geld. Durf ze te doorbreken.
Taken kun jij doorspelen aan een webbuilder, copywriter, virtual assistant, boekhouder, poetshulp, kinderopvang en noem maar op. Iemand die gespecialiseerd is in zijn of haar vak. Of leer makkelijker nee zeggen.
Zo kun jij je richten op je belangrijke, eigenlijke ondernemersdoelen en het werk dat jij het allerliefste doet.
Zo word jij van Doe-Het-Zelf Ondernemer
een Succes-Ondernemer!
Wil jij dit echt leren doorbreken en focussen op je belangrijke ondernemersdoelen?
Schrijf in voor de nieuwsbrief en ontvang gratis het E-book
"BREEK DOOR met 11 praktische Business-Strategieën"
en ontvang BusinessVitamines voor een beter Resultaat